Bardziej znana bywa pod angielską nazwą „outdoor” lub „out of home„. Mowa oczywiście o reklamie zewnętrznej, jednej z najbardziej rozpowszechnionych form marketingu. Co ją wyróżnia? Fakt, że przekaz zamieszczany jest poza domem potencjalnego klienta. Treść reklamowa ma docierać do odbiorcy, kiedy znajduje się on poza miejscem zamieszkania, w przestrzeni publicznej.
Teoria reklamy zewnętrznej nie ogranicza tego zjawiska do jakiejś konkretnej techniki. Składają się na nią wszystkie reklamowe zabiegi, które znajdują się poza domem odbiorcy. Są to zarówno billboardy, jak i rozdawane ulotki, czy plakaty wiszące na słupach. Oczywiście, rodzajów reklamy zewnętrznej jest o wiele więcej. Sprawdzamy czym dokładnie jest i jakie formy może przybierać. Reklama zewnętrzna outdoor – sprawdź kompletny poradnik!
Co to jest reklama zewnętrzna?
Reklama zewnętrzna – to forma marketingowego przekazu, którego celem jest docieranie do potencjalnego klienta poza miejscem jego zamieszkania. Z tego powodu, technika ta nazywana bywa „outdoorową”. Dzięki temu, przekaz reklamowy wolny jest od osobistej nachalności. Chodzi o to, by odbiorca poczuł, że nie jest atakowany treścią marketingową w swojej enklawie.
Reklama zewnętrzna nastawiona jest zatem na szacunek do prywatności odbiorcy. Jej naturalnym środowiskiem jest wszystko to, co znajduje się poza domem klienta. Technika ta stosowana jest w tzw. przestrzeni publicznej, co bardzo upowszechnia przekaz i pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
Najbardziej popularnym miejscem lokowania reklam zewnętrznych są ruchliwe ciągi komunikacyjne, które odznaczają się dużą ilością przechodzących lub przejeżdżających ludzi. Idealnie nadają się do tego celu pobocza autostrad, ulice, deptaki, chodniki.
Drugim sposobem na aranżowanie reklam zewnętrznych jest wykorzystanie wnętrza obiektów, które cechują się dużym natężeniem ruchu. Mogą nimi być zarówno przestrzenie w środkach komunikacji miejskiej jak metro, autobusy, pociągi, jak również korytarze galerii handlowych, hipermarketów, kin czy pubów.
Cel reklamy zewnętrznej
Celem reklamy outdoorowej jest oczywiście promocja danego produktu, co jest właściwe każdej technice marketingowej, ale to, co wyróżnia tę formę promocji, to docieranie do odbiorcy masowego i długofalowe oddziaływanie ze względu na codzienne odbieranie bodźców.
Reklamę zewnętrzną wyróżnia także skuteczność, która przejawia się tym, że dociera ona nawet do tych potencjalnych klientów, którzy wyczuleni są na treści marketingowe i świadomie je odrzucają. Może się tak dziać np. w postaci reklamy telewizyjnej, którą wielu odbiorców od razu przełącza, kiedy zaczyna być ona wyświetlana.
Na regulację istniejącej już reklamy zewnętrznej, odbiorca nie ma żadnego wpływu. Czy chce tego czy nie, zauważa wysyłaną do niego treść, a ta powoli buduje poczucie istnienia i świadomości danego produktu, nawet jeżeli odbiorca stara się wypierać oglądany przekaz.
Bodźce wizualne, które spostrzega się codziennie, odznaczają się bowiem olbrzymią siłą perswazji, która działa nawet w sposób podświadomy, z którego odbiorca może nawet nie zdawać sobie sprawy. I właśnie o stały kontakt z prostym bodźcem reklamowym tu chodzi. Przyczynia się on do oswajania marki, budowania z nią relacji. W efekcie, dany produkt istnieje w świadomości konsumenckiej klienta, jest identyfikowalny.
Jakie mogą być nośniki reklamy zewnętrznej?
Pojęcie reklamy zewnętrznej ma charakter szeroki. Nie odnosi się do żadnego konkretnego nośnika, a raczej oznacza ogół technik marketingowych wykorzystywanych poza domem potencjalnego klienta. Nośniki tego typu przekazu mogą być naprawdę różne, podobnie jak rodzaje i bodźce, którymi reklama oddziałuje.
Sprawdźmy, jakie są najbardziej popularne formy zewnętrznego marketingu, które najczęściej stosuje się na polskim gruncie:
- Wielkoformatowa reklama: cechą, która kwalifikuje dany nośnik do miana tego tytułu jest wielkość. Reklama wielkoformatowa zaczyna się od powierzchni liczącej sto metrów kwadratowych. Najczęściej spotykamy ją na ścianach dużych obiektów. Może ona przybrać rozmaitą formę. Najbardziej powszechnym rodzajem wielkoformatowej reklamy jest siatka winylowa, która odznacza się przepuszczaniem światła, a w nocy jest podświetlana backlightem, czyli światłem rzucanym od tylnej strony reklamy. Druga forma to tworzywo wykonane z pełnego winylu, który podświetlany bywa od frontu.
- Plakat: to jedna z najstarszych form reklamy zewnętrznej. Może on być umieszczony w dowolnej lokalizacji, zarówno na slupach reklamowych, jak i na drzwiach obiektu, tablicy ogłoszeniowej czy innych miejscach. Plakat wyróżnia się możliwością stosowania dowolnych form graficznych i nieograniczonej palety barw. Zazwyczaj bywają one drukowane na specjalnym papierze.
- Afisz: można powiedzieć, że afisz jest kuzynem plakatu, choć zazwyczaj jest znacznie większy od niego. To, co wyróżnia tę formę przekazu marketingowego, to minimalizm graficzny i mocno informacyjny charakter.
- Billboard: to chyba jedna z najbardziej rozpoznawalnych form reklamy zewnętrznej. Jest to specjalna tablica reklamowa, która zazwyczaj zostaje umieszczana na podwyższeniu (specjalnych wysokich konstrukcjach, nieco przypominających słupy) tak, by była dobrze widoczna z daleka. Najczęściej billboard umieszcza się w pobliżu ruchliwych ulic, ale bywają spotykane także na ścianach bloków. Wtedy montowane są bezpośrednio do ściany, bez zastosowania słupów wysokościowych.
- Citylight: w ostatnich latach coraz bardziej popularna forma reklamy, którą najczęściej widujemy na przystankach autobusowych. Jest to podświetlana od wewnątrz tablica reklamowa.
- Diapazon: to bardzo podobna forma nośnika do citylight, choć nieco większa. Różnica polega na tym, że tablica nie jest tu podświetlana.
- Szyld: to forma reklamy, którą zazwyczaj umieszcza się przy wejściu do danej firmy i wyróżnia się wystawaniem poza obrys ściany.
- Car wrapping: to z kolei różnego rodzaju treści reklamowe, które umieszcza się na samochodach. Pojazdy bywają oklejane specjalnymi napisami i elementami graficznymi. Stanowią mobilną, przemieszczającą się reklamę.
- Mobil: inną reklamą mobilną, której nośność treści marketingowej zapewnia pojazd mechaniczny jest tzw. mobil. Jest to duża reklama o dwustronnym charakterze, która znajduje się na specjalnej platformie wyposażonej w koła. Samochód ciągnie ją za sobą niczym przyczepę.
- Neon: to reklama świetlna, która bazuje jedynie na warstwie tekstowej. Bardzo często wyróżnia ją jaskrawość kolorystyczna, która rzuca się w oczy. Neon może także migotać.
- Banner reklamowy zewnętrzny: to reklama o dużej powierzchni, która drukowana jest na specjalnej płachcie. Bardzo często wiesza się ją na ogrodzeniach.
- Infoscreen: w ostatnich latach znacznie zyskał na popularności. Infoscreen to w pełni kolorowy ekran telewizyjny dużych rozmiarów, który najczęściej umieszcza się na ścianach obiektów.
- Strip: to kaseton reklamowy, który umieszcza się na dachu kiosku lub innego punktu handlowego. Jest to reklama podświetlana.
[wp_ad_camp_1]
Reklama zewnętrzna w kontekście prawa
Reklama zewnętrzna występuje w przestrzeni publicznej. Czy każdy może umieszczać swoje treści marketingowe w dowolnej lokalizacji?
Nie. Reklama zewnętrzna i możliwości jej zastosowania, kodyfikuje prawo. Wszystkie nośniki tego typu marketingu muszą spełniać normy wynikające z prawa budowlanego, zastosowania poczucia estetyki i architektonicznego ładu oraz zachowywać bezpieczne warunki przestrzenne, w przypadku montowania ich przy drogach.
Chodzi o to, by nie zasłaniały kierującym widoczności, ale także nie były wizualnie zbyt nachalne, by nie odwracały wzroku kierowcy od śledzenia tego, co dzieje się na drodze. Reklama zewnętrzna musi odpowiadać wymogom dotyczącym dopuszczających treści.
Nie może ona zawierać elementów dyskryminujących na tle rasowym, płciowym, wyznaniowym, nie może nawoływać do nienawiści oraz zawierać postawy szowinistyczne i nacjonalistyczne. Treść nie może także mieć charakteru wzbudzającego lęk czy strach.
Istotnym zapisem prawa jest fakt, że w treści marketingowej nie mogą pojawiać się zapisy wprowadzające konsumenta w błąd, zawierające kłamstwa czy nieścisłości. Reklamy zewnętrznej nie można umieszczać na obiektach zabytkowych. Przepisy prawa kodyfikują także odległość dzielącą reklamę zewnętrzną od niektórych typów obiektów, jak np. cmentarze czy miejsca pamięci narodowej.
Jako doświadczony producent reklamy świetlnej oferujemy doradztwo w zakresie pozwolenia na umieszczenie reklamy zewnętrznej.
Wady i zalety reklamy zewnętrznej
Poznajmy słabe i mocne strony reklamy outdorowej. Zacznijmy od pozytywnych aspektów.
Zalety
Zdecydowanie największym plusem tego typu reklamy jest docieranie z treścią marketingową do szerokiego grona, a co najważniejsze różnorodnych odbiorców. Jest to zatem masowy przekaz. Im bardziej uczęszczane miejsce, w którym reklama zostanie zamontowana, tym wyższa skuteczność perswazji. Tego typu technika marketingowa dociera do każdego typu grupy docelowej.
Nie dzieli ona odbiorców ze względu na płeć, wiek, zainteresowania czy wykonywany zawód.
Jest to bardzo skuteczna forma reklamy, która w dobrym stopniu buduje poczucie identyfikacji danej marki, ze względu na regularne wysyłanie bodźców i długofalowe oddziaływanie. Warto przy tym zaznaczyć, że w stosunku do osiąganych rezultatów, jej koszt jest stosunkowo niski.
Wady
Mimo tego, że reklama taka odnosi zamierzony skutek, znajduje wielu przeciwników. Sceptycyzm budzi przede wszystkim fakt, że wtapia się ona w przestrzeń, otoczenie, co dla wielu ludzi może być oznaką psucia krajobrazu, czy jego zaśmiecania (wizualnego).
Niektórzy konsumenci wskazują także na powszechność tego typu form marketingowych. Jednak odpowiedni projekt reklamy, może skutecznie pozbyć ją tej cechy.
Reklamy świetlne, szczególnie infoscreeny, mogą także być uciążliwe nocą dla mieszkańców bloków, których okna znajdują się naprzeciw reklamy. Warto zatem dobrze przemyśleć lokalizację, tak, by treść reklamowa nie stawała się dla klientów obiektem budzącym negatywne emocje.
Ile kosztuje reklama zewnętrzna?
Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Jest to bowiem indywidualna kwestia, która zależy od wielu zmiennych, jak np. cennik danej firmy, stopień trudności montażu reklamy, projektu graficznego, lokalizacja reklamy, jej rodzaj oraz wiele innych.
[wp_ad_camp_1]
Z przyjemnością wykonamy wycenę reklamy zewnętrznej.
Producent reklamy świetlnej – AnyShape
Adres: ul. Rolnicza 338A 05-092 Dziekanów Polski, Łomianki, Warszawa
NIP: 5272040855
REGON: 016085308
telefon: +48 696 777 222
email: biuro@anyshape.pl
Data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej 2005-11-15