Specjaliści od marketingu zgodnie przyznają, że obecnie żyjemy w czasach, które cechuje największa skuteczność bodźców wizualnych. Najpierw dostrzegamy element graficzny, a dopiero później przemawia do naszej świadomości treść merytoryczna. Bodziec wizualny zarówno zwraca uwagę, jak i buduje pozytywny wizerunek. To właśnie z tego powodu, tak ważne jest żeby reklama cechowała się pięknym obrazem, żywymi i intensywnymi barwami. W swojej pracy wykorzystujemy kolory systemu przestrzennego CMYK, który przekłada się na bardzo wysoką jakość wydruku.

Co to jest CMYK?

CMYK – to zestaw podstawowych kolorów, które tworzą swoisty system przestrzenny, który jest wykorzystywany w pracy z grafiką komputerową. To, co wyróżnia ten rejestr, to opieranie się na czterech podstawowych barwach. To od nich pochodzi nazwa, która stanowi skrót od pierwszych liter oznaczających poszczególne kolory.

C to cyjan, M to magenta, Y to żółty (Yellow), a K oznacza kolor czarny (blacK, czasami też podaję się, że symbol pochodzi od „Key colour”).

CMYK bazuje na czterech podstawowych kolorach, ale umożliwia osiągnięcie pełnej palety barw. Jest to możliwe dzięki stosowaniu rozmaitych proporcji tych kolorów, a zatem mieszania ich w rozmaitych konfiguracjach.

Olbrzymią zaletą CMYK jest fakt, że system ten pozwala na bardzo szczegółowe ustalanie procentowego udziału poszczególnych barw bazowych w tworzącej się mieszaninie. Dzięki tej precyzji, można uzyskać dowolny kolor o rozmaitym stopniu intensywności. Przekłada się to na idealne nasycenie barwami w kreowaniu grafiki komputerowej i wykorzystywaniu jej w projektach marketingowych.

Czym jest różni CMYK od RGB?

Zarówno CMYK, jak i RGB, to metoda, która służy opisywaniu kolorów. Dzięki nim, znacznie ułatwiony zostaje kontakt między zleceniodawcą, a wykonawcą w sektorze grafiki komputerowej i marketingu. Umożliwiają one ustalenie konkretnej barwy, bez domysłów i nieporozumień między stronami. Obydwa sposoby opisów kolorów mają charakter przestrzenny.

Podstawowa różnica polega na tym, że system CMYK używany jest przy przygotowywaniu wydruku, natomiast RGB znajduje zastosowanie przy tworzeniu kolorów na monitory, ekrany, wyświetlacze telefonów itp.

System RGB opiera się na trzech podstawowych kolorach: czerwonym (red), zielonym (green) i niebieskim (blue). RGB ma charakter świetlny, co przekłada się na fakt, że obraz z wyświetlacza telefonu czy monitora jest widoczny przy zgaszonym świetle.

Z kolei, technologia CMYK cechuje się filtrowaniem światła, co przekłada się na zmianę barwy pod wpływem jego działania. Właśnie z tego powodu, wydruk na papierze przy zgaszonym świetle staje się nieczytelny.

CMYK – głęboka czerń

K to kluczowy kolory w technologii CMYK, który odbywa olbrzymią rolę w procesie drukowania materiałów reklamowych. Jest to czysta, głęboka czerń. Barwy CMY ustawione w proporcjach 100% wydają się na ekranie czarne, dlatego wiele osób dziwi się, dlaczego wprowadzono dodatkowo barwę czarną, skoro taka proporcja trzech kolorów zapewnia uzyskanie tego koloru. Na ekranie rzeczywiście obserwujemy czerń, jednak w rzeczywistym wydruku będzie ona bardziej przypominała odcień brązu, będzie blada, nienasycona i nieatrakcyjna. Właśnie dlatego wprowadzono K do systemu, a użycie czystej czerni stosuje się z niewielkimi proporcjami CMY, które zapewniają piękną głębie koloru.

Kolory CMYK

Odpowiednie łączenie barw z systemu, pozwala na uzyskanie uniwersalnych kolorów. Warto wspomnieć, że mogą być one nieco inaczej odbierane przez poszczególne osoby, gdyż jest to kwestią indywidualnej percepcji. Można jednak powiedzieć, że umiejętne mieszanie barw CMYK, stwarza umowne kolory, które służą do opisania obrazu, np. zielony uzyskamy, kiedy zmieszamy w odpowiednich proporcjach Y i C.

Umiejętne połączenie C i M da odcień niebieskiego o widocznym fioletowym zabarwieniu. To oczywiście tylko niektóre przykłady, które mają zobrazować tezę. Co ciekawe, w technologii CMYK, kolor biały w większości nie istnieje. Jest to domyślna barwa, która stanowi kolor podłoża, na którym drukujemy. W przypadku nanoszenia projektu na papier w innym kolorze niż biały lub na folię, należy dodać specjalną biel kryjącą.

Zastosowanie CMYK

CMYK to sposób opisu barw, który znajduje zastosowanie w projektach grafiki komputerowej, pracach marketingowych czy redakcyjnych. Co ważne, jest to system, który przygotowuje obraz do druku, nie zaś na ekrany monitorów. CMYK znajduje codzienne zastosowanie w pracy każdej drukarni i agencji reklamowej.

Zamów reklamę zewnętrzną w AnyShape
Przejdź do naszego formularza kontaktowego i już teraz zamów wybraną reklamę zewnętrzną z naszej oferty.

Wydruki reklamowe w CMYK z producentem AnyShape

Jako agencja reklamowa AnyShape z Warszawy posiadamy olbrzymie doświadczenie w branży marketingowej, pracy z grafiką i jej obróbką. Doskonale rozumiemy prawidła rządzące łączeniem barw, które umożliwia osiągnięcie pięknych, żywych i nasyconych kolorów. Przygotowujemy projekty zarówno pod wyświetlanie multimedialne, jak i przeznaczone do profesjonalnego wydruku.

Zamawiając wykonanie projektu bezpośrednio u nas, osiągniesz w pełni profesjonalny wydruk, który będzie zachwycał jakością, a cena za usługę będzie najkorzystniejsza na rynku.

Paleta kolorów CMYK. Poradnik
Twoja opinia