Kolory odgrywają niezwykle istotną rolę w budowaniu estetyki i elegancji treści marketingowej. Istnieje olbrzymia ich konfiguracja, niemal dowolna możliwość ich mieszania, która przekłada się na niezliczoną ilość rozmaitych barw i odcieni. Większości z nich, nawet nie jesteśmy w stanie nazwać. Żeby móc je jakoś identyfikować i odróżniać w procesie wyboru do zastosowania, powstały tzw. barwy RAL. Stosowane są one zarówno w marketingu, jak i poligrafii, zakładach przemysłowych czy warsztatach lakierniczych. Czym są i skąd wzięła się taka nazwa?

Kilka słów o RAL

Pełna paleta RAL design to współczesne narzędzie, z którego korzysta każdy specjalista zajmujący się profesjonalnym marketingiem. Barwy RAL wykorzystywane są przy kreowaniu oryginalnych i perswazyjnych projektów. Czym jednak są? Co oznacza RAL? Skrót ten to nic innego jak sposób definiowania kolorów, a żeby być bardziej dokładnym, jest to system, który opiera się na porównywaniu danej barwy z jej wzornikiem. Dzięki temu, że funkcjonuje wzornik RAL design, barwy, które porównuje się z nim, wskazując na ich odchylenie i intensywność, stają się możliwe do szczegółowego uzgodnienia między podmiotami, jakimi są klienci i usługodawcy.

RAL to inaczej mówiąc funkcjonujący rejestr kolorów. Jego charakter nie ma struktury unormowanej prawnie. Jest to raczej system umowny, który funkcjonuje na zasadzie dobrowolnego porozumienia, a jego zadaniem jest ułatwienie komunikacji i decydowania o wyborze odpowiedniej barwy, tak, żeby nie było niedomówień związanych z innym rozumieniem odcienia czy barwy. Zanim pojawił się system RAL design, posługiwaliśmy się wcześniejszą jego wersją. Po raz pierwszy rejestr RAL ujrzał światło dzienne w 1927 roku w Niemczech. Wtedy to, niemiecki organ rządowy w porozumieniu z prywatnymi przedsiębiorcami, opracował system bazujący na czterdziestu kolorach.

Była to tzw. paleta RAL classic czy inaczej określana tablica kolorów RAL. RAL system składa się jakby z dwóch wariantów: classic, który stanowi pierwotną, podstawową wersję, która stopniowo się powiększała oraz design, który jest w pełni rozbudowany i funkcjonuje w powszechnym użyciu dzisiaj. Dzięki jemu olbrzymiemu rozszerzeniu, obecnie dysponujemy bardzo szczegółowym rejestrem, który umożliwia dokładny wybór kolorów.

Paleta kolorów RAL – rodzaje

Zostało powiedziane, że RAL dzieli się na dwa rodzaje, które różnicują się między sobą ilością sklasyfikowanych barw. Classic to system, który zawiera jedynie RAL kolory podstawowe. W pierwszej wersji zawierał wzornik liczący czterdzieści kolorów. Rejestr był uzupełniany i dziś wersja classic, czyli podstawowa składa się z dwustu osiemnastu barw.

Drugi rodzaj rejestru to paleta kolorów ral design. Obejmuje ona aż 1688 wpisów, na które składają się kolory podstawowe oraz sekwencje znacznie rozszerzone o ich odcienie. Pierwszy RAL system składa się z prostych oznaczeń czterocyfrowych, z których początkowa stanowi przynależność do danej grupy kolorystycznej, np. żółci.

Schemat design jest znacznie bardziej rozbudowany. Kolory opisuje się tu w ciągach siedmiocyfrowych. Trzy pierwsze cyfry oznaczają ton barwy, kolejne dwie jej jasność, a dwie ostatnie nasycenie. Wartości cyfrowe, które określają poszczególne parametry koloru, odnoszą się do poszczególnych punktów z układu HLC, który stanowi pewien model przestrzenny barw.

Zastosowanie RAL w reklamie zewnętrznej outdoor

RAL wykorzystywane jest podczas tworzenia reklamy zewnętrznej outdoor. Dzięki rejestrowi, marketingowiec otrzymuje czytelne narzędzie pracy, które jest łatwe do zdefiniowania, a tym samym stanowi jasny kanał komunikacyjny z klientem, który może wybrać dowolnie pasujący jego potrzebom kolor, bez obawy, że w rzeczywistości będzie on inaczej wyglądał.

Kolory RAL stosuje się zarówno w tradycyjnych nośnikach, jak i tych, które wykorzystują podświetlane diody led.

Zamów reklamę zewnętrzną w AnyShape
Przejdź do naszego formularza kontaktowego i już teraz zamów wybraną reklamę zewnętrzną z naszej oferty.

Paleta RAL a RGB

Paleta RAL RGB nigdy nie będzie stanowiła idealnego odwzorowania. Jest to związane z faktem, że schemat RAL nie ma struktury ciągłej, nie jest także żadnym modelem barw przestrzennych. RAL to raczej pewne odnośniki do mapy przestrzennych kolorów. Konwersja barw nie będzie zatem dokładna, możemy liczyć jedynie na przybliżony jej charakter.

Paleta RAL a CMYK

Zostało powiedziane, że przeniesienie wzornika z rejestru RAL do schematu przestrzennego RGB, może dać jedynie umowny charakter. Jeszcze mniej przybliżony będzie wynik konwersji palety RAL na cmyk. Cmyk to bowiem również system barw przestrzennych o charakterze ciągłym, co stanowi przeciwieństwo rejestru RAL.

Barwy RAL – co warto wiedzieć?
5 (100%) 1 vote